Jak ćwiczyć wspólną uwagę



        Jak pisałam w poście nt. przełomu 9 miesiąca (tu), pojawienie się wspólnej uwagi jest przełomowym wydarzeniem w rozwoju dziecka. Od tej pory zaczyna ono inaczej postrzegać ludzi,  a dokładniej - zauważa, że może wchodzić interakcje z drugą osobą. Inaczej: rozumie, że druga osoba tez widzi świat tak jak ono i może jej coś pokazać.

Kolejność zachowań jest w rozwoju dziecka następująca:
1. Sprawdzanie czyjejś uwagi  (patrzę, czy mnie widzisz Mamo).
2. Podążanie za wzrokiem lub wskazaniem  (patrzę tam gdzie Ty Mamo, lub tam gdzie mi pokazujesz palcem).
3. Kierowanie czyjejś uwagi (popatrz Mamo, co widzę!).

Gest wskazywania palcem powinien pojawić się w dziewiątym miesiącu życia dziecka. By wspomóc dziecko w nabywaniu tej  umiejętności warto wykonywać z nim następujące ćwiczenia już od 2 miesiąca:
- Nachylać twarz nad dzieckiem i robić różne miny. W ten sposób stymulujemy neurony zwierciadlane i przygotowujemy dziecko do uczenia się przez naśladowanie.
- Wypowiadać do dziecka samogłoski i proste sylaby (np. PA, MA, BA, TA, DA, LA, GY, KI) z twarzą nad//przy dziecku, tak by mogło widzieć ruch warg i języka.
- Czytać i pokazywać dziecku książeczki (najlepiej kontrastowe).

Po 6 miesiącu:
- Pokazywać palcem wskazującym prawej ręki szczegóły zabawek,  obrazków  i nazywać je.
- Pokazywać z użyciem gestu wskazywania otoczenie - obrazy, oświetlenie, zwierzęta, drzewa.
- Uczyć dziecko prostych gestów - pa pa, brawo.
- Wypowiadać sylaby i proste słowa (twarzą blisko dziecka).
- Mówić do dziecka z odpowiednią intonacją - np. zwrot O! zobacz! z radością i lekko podniesionym głosem.
- W zabawie prowokować naprzemienność ról (ja robię- zobacz, teraz Ty spróbuj)

Brak pojawienia się gestu wskazywania palcem u dziecka 11 miesięcznego powinien niepokoić. Jeśli obserwujemy także inne aspołeczne zachowania, m.in. brak uśmiechu na widok matki do 3 m.ż., brak wyciągania rąk do 6 m.ż., brak gaworzenia (produkcji sylab) i reagowania na imię do 10 m.ż. powinniśmy się niezwłocznie udać z dzieckiem do specjalisty, by potwierdzić lub wykluczyć wczesne objawy autyzmu.

WCZESNE ZAUWAŻENIE NIEPRAWIDŁOWOŚCI I ODPOWIEDNIA TERAPIA POZWALAJĄ DZIECKU NA WYRÓWNANIE KŁOPOTÓW ROZWOJOWYCH
- dlatego wiedza na temat rozwoju i szybka reakcja w przypadku zauważenia jakichkolwiek nieprawidłowości jest nieoceniona!






Polecam także źródło : "Wczesna interwencja terapeutyczna" J.Cieszyńska, M.Korendo


Komentarze

Popularne posty