Ćwiczenia ze sztućcami na mowę, myślenie i pamięć
Poniżej prezentuję kilka ćwiczeń pamięci słuchowej, wzrokowej, sekwencji, kategoryzacji i analogii, które pozytywnie wpływają na pamięć i myślenie lewopółkulowe u każdego, także zdrowego dziecka. A wszystko to w dość nietypowej formie, by terapeuta/rodzic mógł z dzieckiem ćwiczyć przez zabawę. Użyłam plastikowych, kolorowych sztućców i naczyń z serii KALAS z Ikei. Gdy tylko je zobaczyłam, od razu zrodziło mi się w głowie kilkanaście pomysłów na ich zastosowanie w terapii logopedycznej. Mają wiele zalet: są kolorowe, lekkie, bezpieczne, trwałe i tanie. Z pewnością zainteresują dziecko w wieku przedszkolnym, którego głównie dotyczy ten post...
Mam nadzieję, że zachęcę Was do tego typu ćwiczeń i zabaw, jako formy wspierania i stymulowania rozwoju dziecka oraz zainspiruję do wykorzystywania w tym celu przedmiotów codziennego użytku...
Miłej zabawy i owocnej nauki!
Sortowanie
Sortowanie, to dość trudna umiejętność, wymagająca od dziecka spostrzegawczości, zrozumienia i umiejętności zastosowania reguły. Mój zestaw możemy podzielić według kolorów i nazw. Na początku tworzymy zbiory z mniejszej ilości elementów, np. rozdzielamy dwa kolory i tworzymy nakrycie dla dwóch osób (lub misiów, lalek, które mogą mieć ubranka pod kolor zastawy).
Zawsze też najpierw nazywamy i sami prezentujemy, jak wykonać zadanie.
Unikamy zbyt wielu słów, koncentrując się na regule- w tym wypadku kolorze, mówiąc: "popatrz: fioletowy tu, żółty tu. Fioletowy tu, żółty tu"
Z czasem możemy zwiększać liczbę kolorów i elementów, tworząc finalnie 6 zestawów, gdzie w każdym znajdzie się talerzyk, miska, kubek, noż, widelec i łyżka w danym kolorze...
...lub dzieląc na kolory same sztućce, podając je dziecku z pytaniem - "Gdzie to?"
Sortować można też ze względu na typ - np. rozdzielić i nazywać sztućce - najpierw 2 rodzaje w jednym kolorze, by dziecko zrozumiało - że dzielimy na np. łyżki-widelce, potem zwiększyć liczbę, by finalnie sortować na "narzędzia" bez względu na kolory, mówiąc "tu widelce, tu noże, tu talerze itd."
Sekwencje
Tworzenie sekwencji to inaczej układanie powtarzających się ciągów w porządku linearnym- w naszym przypadku- w kierunku czytania, czyli od lewej do prawej. Ważne, by wyodrębnić i nazwać "wzór", a następnie nazywać każdy dokładany element, np. "niebieski, czerwony. Niebieski, czerwony..."; "Widelec, łyżka, nóż. Widelec, łyżka, nóż...". W momencie ćwiczenia- to rodzic układa wzór, a dziecko go kontynuuje, jednak zawsze warto zamienić się rolami i celowo pomylić - duma w oczach dziecka, które zauważa pomyłkę jest bezcenna 😉.
Gdy dziecko opanuje już kontynuowanie sekwencji, można zaproponować mu trudniejsze zadanie - uzupełnianie ciągu, po samodzielnym dostrzeżeniu reguły. (Jak na zdjęciu poniżej)
Pamięć wzrokowa
Układamy przed sobą i dzieckiem takie same elementy. Za "zasłoną" (u mnie kartonik) wybieramy jeden, kładziemy, odsłaniamy na kilka sekund, zasłaniamy i prosimy, by dziecko znalazło i położyło po swojej stronie to samo... Potem zwiększamy ilość przedmiotów. Możemy też na widoku dziecka kłaść po kolei kilka przedmiotów, po czym zasłonić je i poprosić, by położyło swoje w takiej samej kolejności jak my (wtedy dodatkowo ćwiczymy myślenie lewopółkulowe)
"Popatrz i zapamiętaj"
"Połóż to samo"
"Sprawdzamy?"
"Brawo! Tak samo! 👏😊"
itd... ;)
Pamięć słuchowa
Podobnie, jak przy poprzednim ćwiczeniu, dzielimy sztućce na 2 komplety, tyle, że już w jednym kolorze (np. żółtym), zasłaniamy nasz obszar działania i układamy proste sekwencje, np. widelec - nóż- łyżka. Wypowiadamy ją na głos (kolejność wypowiadania - tak jak widzi dziecko), dziecko powtarza, a potem układa i "czyta", co ułożyło. Dopiero wtedy porównujemy nasze "dzieła". Oczywiście możemy zacząć od 1 elementu, by sprawdzić, czy dziecko rozumie zasadę zabawy i stopniowo zwiększamy liczbę, zawsze pamiętając o odpowiednim kierunku układania przez dziecko - od lewej do prawej."Posłuchaj... Widelec. Nóż. Łyżka...
Powtórz...
Ułóż tak samo"
"Powiedz, co ułożyłeś...
Sprawdzamy?"
"Brawo, tak samo 👏😊"
SPRZĄTANIE po zabawie także może być efektownym ćwiczeniem - najpierw zatem wybieramy i układamy talerze, potem widelce, kubki... Lub sprzątamy wszystko, co czerwone, niebieskie, żółte i tak dalej....
Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.
OdpowiedzUsuń57 year-old Structural Analysis Engineer Hedwig Ramelet, hailing from Beamsville enjoys watching movies like Conan the Barbarian and Handball. Took a trip to Pearling and drives a Ferrari 250 GT SWB California Spider. polaczone z
OdpowiedzUsuń