Przełom dziewiątego miesiąca
WSPÓLNE POLE UWAGI
Kiedy pokażemy palcem lampę 7 miesięcznemu dziecku, popatrzy ono na nasz palec. Kiedy powtórzymy tę czynność dwa miesiące później, 9 miesięczny maluch popatrzy do góry, tam gdzie wskazujemy. To właśnie intencjonalne zachowanie, jest przełomem w rozwoju dziecka i daje podstawę do rozwoju zachowań społecznych.
Do tej pory dziecko kierowało rodzicem do zaspokojenia swoich potrzeb. Teraz zaczyna wchodzić z nami w dialog. Do relacji dziecko-rodzic (inna osoba), wchodzi trzeci element: przedmiot. Dziecko zauważa, że uwagą ludzi można kierować - patrzy na wskazane przedmioty, zależy mu na naszej reakcji, gdy samo chce nam coś pokazać. Zaczyna zachowywać się, jakby chciało nam powiedzieć "ooo, zobacz co mam !", "Zobacz co tam jest!", "Pokaż mi to".
Dziecko zaczyna rozumieć, że druga osoba jest taka jak ono, ma jakieś intencje i potrafi odbierać świat. Dlatego brak tej umiejętności uniemożliwia dziecku świadome funkcjonowanie w społeczeństwie oraz posługiwanie się językiem.
Brak pola wspólnej uwagi jest jednym z symptomów potwierdzających autyzm, dlatego jest kluczowym elementem każdego badania rozwoju dziecka.
Kiedy 10 miesięczny maluch nie wykazuje zachowań świadczących o ukształtowaniu się pola wspólnej uwagi - powinniśmy baczniej przyglądać się jego zachowaniu - temu, czy nawiązuje kontakt wzrokowy, odwzajemnia uśmiech, mimikę twarzy. Jakiekolwiek obawy, wątpliwości i niejasności warto jak najszybciej skonsultować ze specjalistą - logopedą, psychologiem, lub psychiatrą.
Im wcześniej nastąpi diagnoza i rozpocznie się terapia, tym większe dajemy dziecku szanse na wyrównanie nieprawidłowości rozwojowych!
A o tym, jak wspierać dziecko w osiągnięciu pola wspólnej uwagi przeczytasz TUTAJ
Komentarze
Prześlij komentarz