8 miesięcy za nami... Czyli co piszą w tabelach ;)


  • Sprawnie siada z pozycji leżącej. Dzięki temu "uwalniane są ręce" - dziecko może się swobodniej bawić - dotykać zabawek, brać do ręki nowe, co ma ogromną wartość poznawczą. 
  • Pełza (a nawet raczkuje). Warto zwrócić uwagę, czy dziecko stosuje naprzemienność ruchów, co świadczy o prawidłowej pracy lewej półkuli mózgu 
  • Podejmuje próby samodzielnego wstawania
  • Stosuje chwyt nożycowy, czyli łapie małe przedmioty wyprostowanym kciukiem i palcem wskazującym. Potrafi trzymać przedmiot w obu dłoniach, stuka przedmiotami trzymanymi w rękach.
  • Celowo upuszcza przedmiot. W ten sposób nie tylko nawiązuje pewien dialog z drugą osobą, ale także uczy się związku przyczynowo - skutkowego. Obserwacja lotu przedmiotu stanowi także doskonały trening wzroku.  
  • Poszukuje przedmiotu, który zniknął z pola widzenia,  zaczyna rozumieć, że coś nadal istnieje, mimo iż tego nie widzi.
  • Bawi się w zabawy typu - a kuku, sroczka, kosi-kosi, idzie rak. Potrafi przewidzieć, jak będzie przebiegać zabawa.
  • Produkuje sylaby, powtarza je po kilka razy, bawi się i testuje możliwości warg, języka, np. poprzez prychanie. 
  • Jest zainteresowane mową, uważnie patrzy na twarz osoby mówiącej, odwraca się w kierunku dźwięku i reaguje na swoje imię.  Rozumie emocjonalnie nacechowane słowa - np. nie wolno! 
  • Rozpoznaje znane osoby i boi się obcych. Nie musi to od razu oznaczać, że wpada w rozpacz na widok sąsiadki, ale powinnien wykazywać pewien dystans i niepokój.
  • Zaczyna wskazywać ręką lub palcem, patrzy w kierunku przedmiotu, którego nazwę usłyszy.


źródło: J.Cieszyńska -Rożek "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci"

Komentarze

Popularne posty