8 miesięcy za nami... Czyli co piszą w tabelach ;)
- Sprawnie siada z pozycji leżącej. Dzięki temu "uwalniane są ręce" - dziecko może się swobodniej bawić - dotykać zabawek, brać do ręki nowe, co ma ogromną wartość poznawczą.
- Pełza (a nawet raczkuje). Warto zwrócić uwagę, czy dziecko stosuje naprzemienność ruchów, co świadczy o prawidłowej pracy lewej półkuli mózgu
- Podejmuje próby samodzielnego wstawania
- Stosuje chwyt nożycowy, czyli łapie małe przedmioty wyprostowanym kciukiem i palcem wskazującym. Potrafi trzymać przedmiot w obu dłoniach, stuka przedmiotami trzymanymi w rękach.
- Celowo upuszcza przedmiot. W ten sposób nie tylko nawiązuje pewien dialog z drugą osobą, ale także uczy się związku przyczynowo - skutkowego. Obserwacja lotu przedmiotu stanowi także doskonały trening wzroku.
- Poszukuje przedmiotu, który zniknął z pola widzenia, zaczyna rozumieć, że coś nadal istnieje, mimo iż tego nie widzi.
- Bawi się w zabawy typu - a kuku, sroczka, kosi-kosi, idzie rak. Potrafi przewidzieć, jak będzie przebiegać zabawa.
- Produkuje sylaby, powtarza je po kilka razy, bawi się i testuje możliwości warg, języka, np. poprzez prychanie.
- Jest zainteresowane mową, uważnie patrzy na twarz osoby mówiącej, odwraca się w kierunku dźwięku i reaguje na swoje imię. Rozumie emocjonalnie nacechowane słowa - np. nie wolno!
- Rozpoznaje znane osoby i boi się obcych. Nie musi to od razu oznaczać, że wpada w rozpacz na widok sąsiadki, ale powinnien wykazywać pewien dystans i niepokój.
- Zaczyna wskazywać ręką lub palcem, patrzy w kierunku przedmiotu, którego nazwę usłyszy.
źródło: J.Cieszyńska -Rożek "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci"
Komentarze
Prześlij komentarz