Umiejętności rocznego dziecka


            No i nadszedł styczeń, miesiąc urodzin mojego szkraba.  Mam wrażenie, że szczególnie ostatnie 2 miesiące minęły bardzo szybko. Przecież dopiero pisałam o umiejętnościach 10 miesięcznego dziecka i kolejny post na temat rozwoju wydawał mi się taki odległy. Sprawdza się jednak powiedzenie, że po dzieciach najlepiej widać mijający czas, choć ja przytoczę jeszcze drugie - że w miłym towarzystwie mija on szybciej ;)



           Czego więc możemy się spodziewać po rocznym dziecku i jakie obszary rozwoju możemy wspierać...? Przeczytajcie :



ROCZNE DZIECKO

w zakresie rozwoju ruchowego:
- potrafi chodzić samodzielnie, lub stawiać naprzemiennie stopy, kiedy jest prowadzone
- potrafi złapać małe przedmioty chwytem szczypcowym (zgięty palec wskazujący i kciuk)
- dostosowuje wielkość otwarcie dłoni do wielkości łapanego przedmiotu
- w momencie przekazywania przedmiotu rozluźnia dłoń (daje)
- wkłada i wyjmuje rzeczy do i z pudełka
- wkłada mały pojemnik do większego
- przyciąga zabawkę pociągając za sznurek



w zakresie rozwoju słuchowego i mowy:
- próbuje powtórzyć sylaby i proste słowa 
- wypowiada co najmniej 3 słowa (nawet jednosylabowe, np- "ma" na nie ma) adekwatnie do osoby/sytuacji
- rozumie i wykonuje proste polecenia (daj, połóż, przynieś)
- rozumie słowa (np. nazwy zwierząt, czynności, osób i rzeczy z najbliższego otoczenia)
 - reaguje głosem na muzykę



w zakresie czynności samoobsługowych:
- współpracuje przy ubieraniu, karmieniu, myciu się (lub celowo utrudnia te czynności)
-  potrafi utrzymać kubek, butelkę
- obserwuje sposób posługiwania się przedmiotami przez dorosłych (łyżka, pilot, szczoteczka)
- próbuje naśladować dorosłego w prostych czynnościach i posługiwaniu się narzędziami




w zakresie rozwoju emocjonalnego i społecznego:
- okazuje nieśmiałość
- rozpoznaje swoje odbicie w lustrze
- próbuje toczyć piłkę do drugiej osoby
- potrafi się chować i szukać osoby/przedmiotu



w zakresie rozwoju wzrokowego:
- ogląda i wskazuje szczegóły obrazków i zabawek (np. podczas oglądania gazety dostrzega auto)
- obserwuje wykonywane przez dorosłego czynności (pisanie, jedzenie, czesanie, mycie)
- kontroluje wzrokiem własne posługiwanie się narzędziami (łyżką, szczotką, kredką)
- przygląda się przedmiotom podczas manipulacji


 

         Warto wspierać każde z osiągnięć rozwojowych, nie tylko po to by "wywołać" daną umiejętność, ale także po to, by ją usprawniać i utrwalać. Najlepszą formą są wspólne zabawy - m.in. te, opisane w poprzednim poście pt. "w co się bawić z rocznym dzieckiem".
   
 A jeśli chcecie wiedzieć, jak wspomóc rozwój konkretnej umiejętności, dajcie znać, a postaram się stworzyć specjalny post...









Zdjęcia wykonywane były podczas naszych codziennych zabaw i czynności.
źródło informacji: J.Cieszyńska -Rożek "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci"

Komentarze

Popularne posty