Czego uczy się dziecko pomiędzy 17, a 20 miesiącem życia




To kolejny wspaniały, intensywny czas rozwoju dziecka, pełen zaskakujących "momentów". Dziecko z dnia na dzień uczy się nowych umiejętności, słów i zachowań, które obserwuje w najbliższym otoczeniu. A trzeba przyznać, że obserwatorem jest wnikliwym i bardzo spostrzegawczym 😉. Wciąż doskonali także  nabyte wcześniej umiejętności małej i dużej motoryki, samoobsługi i mowy oraz stara się być coraz bardziej samodzielne.




Przy naszej mądrej pomocy i wsparciu do wieku 20 miesięcy opanuje następujące umiejętności:


Rozwój motoryczny:

- próbuje chodzić do tyłu, kiedy np. ciągnie na sznurku zabawkę
- wchodzi na fotele, krzesła, łóżka i potrafi z nich zejść
- wchodzi po schodach, dostawiając jedną nogę do drugiej 
- trzymając się poręczy obiema rękami, próbuje zejść ze schodów
- potrafi kopać piłkę.

Rozwój manualny:

- nawleka duże koraliki na sznurek
- potrafi narysować kreski na boki
- trzymając w dłoniach dwa klocki, chwyta trzeci
- manipuluje przedmiotami, w celu wydobycia ich zawartości (wyrzucanie klocka z pojemnika, makaronu z butelki)
- umieszcza 3 pojemniki, które wyraźnie różnią się wielkością - jeden w drugim.

Rozwój językowy:

- wypowiada słowa zbudowane z sylab otwartych (spółgłoska+samogłoska, np. kombinacje ma/ta/ba/ja/da/pa)
- łączy 2 "wyrazy" (mogą to  być tez "swoje" okreśłenia)  - np. da brum (kiedy chce samochodzik), mama am (mama je) itp. 
- wyraża słowami swoje życzenia - np. chęć jedzenia, picia, zabrania zabawki, poczytania bajki
- rozumie bardziej skomplikowane, podwójne polecenia - np. znajdź misia i załóż mu czapkę/ znajdź lalę i załóż jej buty
- rozumie i pokazuje na obrazkach zwierzęta, przedmioty
- potrafi wyrzucić śmieci do kosza.

Samoobsługa

- je samodzielnie łyżką
- miesza łyżeczką w kubku
- próbuje używać widelca
- próbuje samodzielnie myć ręce
- bez lęku pozostaje pod opieką znanych mu osób.




Źródło: J.Cieszyńska -Rożek "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci

Komentarze

Popularne posty