Czego uczy się dziecko pomiędzy 17, a 20 miesiącem życia
To kolejny wspaniały, intensywny czas rozwoju dziecka, pełen zaskakujących "momentów". Dziecko z dnia na dzień uczy się nowych umiejętności, słów i zachowań, które obserwuje w najbliższym otoczeniu. A trzeba przyznać, że obserwatorem jest wnikliwym i bardzo spostrzegawczym 😉. Wciąż doskonali także nabyte wcześniej umiejętności małej i dużej motoryki, samoobsługi i mowy oraz stara się być coraz bardziej samodzielne.
Przy naszej mądrej pomocy i wsparciu do wieku 20 miesięcy opanuje następujące umiejętności:
Rozwój motoryczny:
- próbuje chodzić do tyłu, kiedy np. ciągnie na sznurku zabawkę
- wchodzi na fotele, krzesła, łóżka i potrafi z nich zejść
- wchodzi po schodach, dostawiając jedną nogę do drugiej
- trzymając się poręczy obiema rękami, próbuje zejść ze schodów
- potrafi kopać piłkę.
Rozwój manualny:
- nawleka duże koraliki na sznurek
- potrafi narysować kreski na boki
- trzymając w dłoniach dwa klocki, chwyta trzeci
- manipuluje przedmiotami, w celu wydobycia ich zawartości (wyrzucanie klocka z pojemnika, makaronu z butelki)
- umieszcza 3 pojemniki, które wyraźnie różnią się wielkością - jeden w drugim.
Rozwój językowy:
- wypowiada słowa zbudowane z sylab otwartych (spółgłoska+samogłoska, np. kombinacje ma/ta/ba/ja/da/pa)
- łączy 2 "wyrazy" (mogą to być tez "swoje" okreśłenia) - np. da brum (kiedy chce samochodzik), mama am (mama je) itp.
- wyraża słowami swoje życzenia - np. chęć jedzenia, picia, zabrania zabawki, poczytania bajki
- rozumie bardziej skomplikowane, podwójne polecenia - np. znajdź misia i załóż mu czapkę/ znajdź lalę i załóż jej buty
- rozumie i pokazuje na obrazkach zwierzęta, przedmioty
- potrafi wyrzucić śmieci do kosza.
Samoobsługa
- je samodzielnie łyżką
- miesza łyżeczką w kubku
- próbuje używać widelca
- próbuje samodzielnie myć ręce
- bez lęku pozostaje pod opieką znanych mu osób.
Źródło: J.Cieszyńska -Rożek "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci
Komentarze
Prześlij komentarz